РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЛЕКСНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ «ШКІЛЬНА ТРИВОЖНІСТЬ»
Перехід учнів з початкової школи до школи 2-го ступеня супроводжується низкою специфічних проблем, що потребують особливої уваги. Складність цього періоду зумовлена насамперед, сукупністю психофізіологічних та особистісних змін, які відбуваються у внутрішкільному світі дітей на межі 4 – 5-х класів. До того ж нові умови навчання в середній школі висувають високі вимоги до інтелектуального розвитку учня, підвищують темпи навчальної діяльності. Усе це викликає напруження психіки дитини, може призвести до перевтоми, високого рівня тривожності. У ході реалізації підпрограми «Шкільна тривожність» учнів 5-х класів, проводилися і проводяться заходи щодо виявлення тривожності у школярів. На І етапі, який починається в вересні, було проведено з учнями 5 класу тестування на виявлення тривожності (за опитувальником Спілберегера). За результатами тестування було виявлено два типи тривожності: особистісна і ситуаційна.
1. Особистісної тривожності серед учнів 5-х класів на високому рівні немає в жодного учня.
2. Ситуаційна тривожність
Високий рівень – виявлено у 5 учнів:
В ході бесід, які були проведені з цими учнями, можна зробити висновок, що ситуаційна тривожність у учнів була тимчасова. (Це стосувалося контрольної роботи, невивченого домашнього завдання, уроку), і за це учні дуже турбувалися. На ІІ етапі, який починається в жовтні – було проведено – методику «Неіснуюча тварина», і анкетування «Шкільна мотивація»). За результатами методики «Неіснуюча тварина» дітей з високим рівнем тривожності не було виявлено; середній рівень тривожності – 36%; низький рівень тривожності – 64%.Таким чином за методикою «Неіснуюча тварина» було виявлено дітей комплексної групи, у яких тривожність на середньому рівні, але наступні показники на високому рівні.
За результатами анкетування «Шкільна мотивація», виявлено високий рівень шкільної мотивації у 38% учнів; середній рівень шкільної мотивації – 62%; низького рівня шкільної мотивації – 0 учнів.
Рекомендації
1. Класним керівникам 5-х класів проводити відповідні бесіди для покращення стосунків між дітьми з використанням активних форм роботи.
2. Вчителям-предметникам:
· перший місяць навчання дітей у 5-му класі не писати зауважень у щоденники;
· проводити оцінювання на користь дитини;
· дозувати навчальне навантаження та обсяг домашнього завдання, а також знизити їх до мінімуму на вихідні;
· організувати індивідуальну роботу з учнями ;
· планувати уроки з урахуванням особистісно-зорієнтованого навчання.
3. Батькам:
· Уникайте змагань і яких-небудь видів робіт, що враховують швидкість;
· Не порівнюйте дитину з оточуючими;
· Частіше використовуйте тілесний контакт, вправи на релаксацію;
· Сприяйте підвищенню самооцінки дитини, частіше хвалить її, але так, щоб вона знала, за що;
· Частіше звертайтеся до дитини на ім’я;
· Демонструйте зразки упевненої поведінки, будьте в усьому прикладом дитині;
· Не висувайте до дитини завищених вимог;
· Будьте послідовні у вихованні дитини;
· Використовуйте покарання лише в крайніх випадках;
· Не принижуйте дитину, караючи її;
·При потребі звертайтеся за консультацією до психолога.